Τετάρτη, 23 Ιουνίου 2010

ΚΛΕΙΔΟΝΑΣ -ΑΜΙΛΗΤΟ ΝΕΡΟ

ΑΜΙΛΗΤΟ ΝΕΡΟ

Στη συνέχεια θα παρακολουθήσουμε τη διαδικασία του αμίλητου νερού από κορίτσια, δεν αποκλείονται όμως και οι νέοι και οι ενήλικοι.
Ένα παιδί πρωτότοκο και αμφιθαλές, που ζουν δηλαδή και οι δύο γονείς του, θα φέρει νερό από την πηγή με κανάτες χωρίς να μιλάει και θα πρέπει να προσέξει να μην παρασυρθεί από τα πειράγματα των νέων.
Το αμίλητο νερό θα το βάλουμε σε κιούπι και θα ρίξουμε μέσα τα «ριζικάρια», δηλαδή φρούτα ή προσωπικά αντικείμενα. Αφού ρίξουμε τα ριζικάρια, θα σκεπάσουμε το κιούπι με ένα κόκκινο πανί και ένα κλειδί για να κλειδώσουμε τον Κλήδονα, γιατί , σύμφωνα με μία παράδοση από την Κρήτη, το στόμα του Ζαχαρία ήταν «κλειδωμένο», «βουβό», μέχρι που γεννήθηκε ο γιος του, ο άγιος Ιωάννης και λέμε την εξής μαντινάδα:
Κλειδώνουμε τον Κλήδονα στου Άη Γιαννιού τη χάρη
Και όποια΄ναι καλορίζικη θα πάρει παλλικάρι
Ο Κλήδονας θα μείνει όλη τη νύχτα κάτω από τα άστρα. Το ξημέρωμα θα βάλουμε το κιούπι μέσα στο σπίτι και την επομένη το βράδυ, δηλαδή αύριο, θα το ανοίξουμε. Κάθε κοπελλιά θα πάρει το ριζικάρι της και θα ακούσει τη μαντινάδα της, που μπορεί να είναι ερωτική ή σατιρική.

3 σχόλια:

  1. ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΕΙΔΟΝΑ.

    Ανοίξετε τον κλείδονα στου Άη Γιαννιού τη χάρη
    κι απού ΄ναι καλορίζικη το μήλο τση να πάρει.

    ...Ανοίξετε τον κλείδονα να βγει και το δικό μου,
    για δε μπορώ να στέκω μπλιο από τον κουρασμό μου.

    Ανοίξετε τον κλείδονα να βγει μηλιά με τ΄άνθη,
    να βγει σγουρός βασιλικός που μ΄έβαλε στα πάθη.

    Μήλο ΄βαλα στον κλείδονα κι ήτανε δαγκαμένο
    κι απάνω στη δαγκωματιά σ΄έχα ζωγραφισμένο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΑΔΡΑΞΕ ΤΗ ΜΕΡΑ -CARPE DIEM-
    ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ ΤΟΥ ΑΗ ΓΙΑΝΝΗ


    Το βράδυ της 23ης Ιουνίου, παραμονή της γιορτής του Αη Γιαννιού, γίνεται το πανηγύρι με τις φωτιές. Σ΄αυτό το πανηγύρι παίρνουν μέρος όχι μόνο παιδιά , αλλά και μεγαλύτεροι, άνδρες και γυναίκες.
    Στα χωριά ανάβουν φωτιές στα σταυροδρόμια και στις πλατείες και μία μεγάλη και ξεχωριστή σε κάποιο γειτονικό ξάγναντο, έτσι για να σκορπίσει μακριά τη λάμψη της, να την ιδούν και να τη θαυμάσουν τα άλλα γειτονικά χωριά. Στα χωριά διασώζει ακόμη τη λατρευτική της ψυχολογία, όπως τότε που τις ίδιες φωτιές τις άναβαν για να εξασφαλίσουν το γενικό καλό και την υγεία όλων των μελών της μικρής κοινωνίας.
    Όταν στην αρχαία Αθήνα γινόταν γάμος συνήθιζαν να βάνουν ένα μικρό τυχερό παιδί να πηγαινοέρχεται τρεις φορές, κρατώντας ένα κάνιστρο με άρτους και κάθε φορά να λέει την εξής φράση: «Έφυγον κακόν, εύρον άμεινον», δηλαδή «έφυγα και γλύτωσα από το κακό και βρήκα τώρα το καλύτερο». Μία όμοια αποφυγή από το κακό και δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος αποζητούν και σήμερα οι Νεοέλληνες, όταν περνούν πάνω από τη φωτιά. Αυτό γίνεται για το γούρι, για τη υγεία και τη γενικότερη ευημερία. Περνούν τρεις φορές πάνω από τη φωτιά, κρατώντας μάλιστα στην αγκαλιά και τα μικρότερα παιδιά τους. Ο αριθμός «τρία» είναι ιερός και κλείνει μέσα του ειδική μαγική δύναμη, είναι σαν να πούμε φορέας σπουδαίας επιτυχίας.
    Ο νικητής της ακατανίκητης φωτιάς παίρνει κάτι από τη δύναμή της. Δεν έχει να φοβάται τίποτα στο εξής, γιατί πήρε κοντά του φυλακτό ανεκτίμητο και θησαυρό του θαυμαστό το «ιερόν μένος του πυρός». Και τούτο γιατί, σε αρκετά ελληνικά μέρη, οι σημερινοί Έλληνες, κάθε φορά που πηδούν πάνω από τη φωτιά, φωνάζουν: «Έφυγα από τον κακόχρονο και ήρθα στον καλόχρονο».
    Αυτό είναι το όνειρο καθενός από μας, να ξεφύγουμε από την κακή χρονιά, να αλλάξουμε την πορεία των πραγμάτων, μεταστρέφοντας προς το μέρος μας την καλοχρονιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΑΔΡΑΞΕ ΤΗ ΜΕΡΑ -CARPE DIEM-
    ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ
    Ο Κλήδονας είναι ένα έθιμο με καταγωγή από την αρχαία εποχή της «κληδόνας». Κληδόνα σημαίνει πράξεις ή λέξεις τυχαίες και ασυνάρτητες, που ακούγονταν κατά τη διάρκεια μαντικών τελετών και τους αποδίδονταν προφητική σημασία. Στη νεοελληνική αντίληψη, το έθιμο εξελίχθηκε σε μία όμορφη και ενδιαφέρουσα ιεροτελεστία, περισώζοντας τους ερωτικούς χρησμούς.
    Ο Κλήδονας ζωντανεύει τη μέρα του Άη Γιαννιού στις 24 Ιουνίου, που συμπίπτει με τη θερινή τροπή του ήλιου, η δύναμη του οποίου φανερώνει κυρίως τα μελλούμενα. Το απόγευμα μαζεύονται όλοι γύρω από τον Κλήδονα, που έχει ετοιμαστεί από την προηγούμενη μέρα, όπως παρακολουθήσαμε χθες. Ένα παιδί, κατά προτίμηση κοριτσάκι που να λέγεται Μαρία, πρωτότοκο πάλι και αμφιθαλές, όπως έγινε και με το αμίλητο νερό τη χθεσινή βραδιά, αρχίζει να βγάζει τα ριζικάρια από το νερό, αφού πρώτα όλοι τραγουδήσουμε ένα δίστιχο. Κάθε ριζικάρι που βγάζει το παιδί συνοδεύεται και από ένα δίστιχο ευχετικό, επαινετικό, αλληγορικό.
    Το νερό του Κλήδονα πιστεύεται ότι περιέχει μεγάλη δύναμη. Γι αυτό και οι κοπέλες, όταν τελειώσει η ομαδική μαντεία, το παίρνουν και το χρησιμοποιούν ιδιαίτερα για αυτοτελείς προγνώσεις. Το βάζουν στο στόμα τους και βγαίνουν στο δρόμο. Όποιο όνομα ακούσουν, αυτό θα έχει και ο άντρας που θα παντρευτούν.
    Πριν από 53 λεπτά · Διαγραφή Μηνύματος

    ΑπάντησηΔιαγραφή